HONDAN MAAILMA

UNELMA ALKAA

ELÄMÄÄ UNELMAN KANSSA

Scroll

Miten Soichiro rakensi Hondan

Moottoroiduista polkupyöristä suihkukoneisiin 70 vuodessa.

ALKUVUODET

Neron syntytarina.

1906: Soichiro Honda syntyi
Sepän poikana Fuji-vuoren lähellä syntynyt Soichiro Honda on innoissaan koneista, ja hänestä tulee apulainen isänsä polkupyöräkorjaamossa. 

1922: Kirkkaat valot, iso kaupunki
Soichiro Honda keskeyttää koulun ja lähtee Tokioon, jossa hänestä tulee lukkosepän oppipoika. Kuuden vuoden päästä hän palaa kotiinsa ja avaa oman autokorjaamonsa.

1937: Hondan ensimmäinen yritys
Soichiro perusti Tokai Seiki -nimisen yrityksen männänrenkaiden valmistukseen. Se kasvaa, mutta kärsii kaksinkertaisen koettelemuksen: sodanaikaisen pommituksen ja pian sen jälkeen tuhoisan maanjäristyksen. Liikkeen särkyneet jäännökset myydään ja tuotoilla perustetaan uusi yritys: Hondan tekninen tutkimuslaitos.

1946: Honda numero 1
Sodanjälkeinen Japani haluaa tulla mobiiliksi – pikaisesti ja halvalla. Soichiro tarttuu ideaan asentaa ylimääräiset generaattorien moottorit polkupyöriin. Näin toimiessaan hän luo ensimmäisen ”Hondan”. Hänen haasteensa on nyt vastata niiden kysyntään.

 

KUN SOICHIRO NÄKI ENSIMMÄISEN KERRAN AUTON, FORD T-MALLIN, SE MUUTTI HÄNEN ELÄMÄNSÄ. SEN ÖLJY ON HAJUVETTÄ

Alkuperäisiä Hondan työntekijöitä perheineen Hamamatsun tehtaan edustalla vuonna 1948.

1947: Honda Type A
Alkuperäistä moottoripolkupyörää kehitellään edelleen. Se on fiksu, tyylikäs ja suosittu. Muutamassa kuukaudessa rakennetaan Hondan ensimmäisellä liukuhihnalla yrityksen suunnittelema moottori.

1948: Honda Motor Company on syntynyt
Soichiro Honda osallistaa liikekumppanin, Takeo Fujisawan, ja he perustavat yhdessä uuden yrityksen. Socihirosta tulee tuotekehittäjä, ja Fujisawa-sanilla on tarvittavat liikemiestaidot. Yrityksellä on 34 työntekijää ja yksi jaettu unelma.

1949: Ensimmäinen uusi Honda
Ensimmäisellä perustuksista lähtien Hondan suunnittelemalla ja kehittelemällä moottoripyörällä oli osuva nimi: ”Dream” eli D Type.

 

NOPEAA KASVUA JA KANSAIN- VÄLISTYMISTÄ

1950-luku.

1955: Ykköseksi tulo
Hondasta tulee Japanin suurin moottoripyörämerkki. Nykyään se on maailman suurin moottoripyörämerkki, jota valmistetaan eri puolilla maailmaa.

1956: Ajattele maailmanlaajuisesti, toimi paikallisesti
Muodostuvat ihanteet, joita Honda noudattaa edelleen. Yrityksen periaate on pyhä: ”Globaalia näkökulmaa ylläpitäen olemme omistautuneet toimittamaan laatutuotteita kohtuuhintaan maailmanlaajuista asiakastyytyväisyyttä ajatellen.”

 

 
 

Ensimmäinen ulkomainen myymälämme sijaitsi Yhdysvaltain Kaliforniassa. Se työllisti vain kahdeksan henkilöä, mutta myi pian tuhansia moottoripyöriä kuukaudessa.

1958: Supertähti on syntynyt
Honda Super Cub on yksinkertainen, kohtuuhintainen moottoripyörä koko maailman käyttöön. Se on enemmän kuin vain nimeltään super, ja sen suora jälkeläinen pysyy edelleen tuotevalikoimassa. Tuodessaan kohtuuhintaisen liikkuvuuden massojen ulottuville se on kaikkien aikojen myydyin ajoneuvo. Kenties myös tärkein?

1959: Amerikkalainen unelma
Maailman suurin moottoripyörämerkki aloittaa ensimmäisen kerran myynnin ulkomailla, Yhdysvalloissa. Los Angelesiin perustettiin American Honda Motor Co. Inc.

 

TUO VOITOKAS TUNNE

1960-luku.

1960: Unelmaa tutkimassa
Honda Motor Co. Ltd:n sisaryhtiönä perustettiin erillinen Hondan tutkimus- ja kehittämisyritys. Sitä voit kutsua Soichiron unelmatehtaaksi.

1961: TT menestyy
Soichiro sanoi menestyksen olevan 99-prosenttisesti luhistumista. Ensiesiintymisemme Isle of Man TT -kilpailuissa tuottaa pettymyksen, muttemme luovu. Kahden vuoden päästä palaamme ja vallitsemme. Se on ensimmäinen menestyksemme kansainvälisessä kilpa-ajossa, ja kaukana viimeisestä: vuonna 1965 voitamme myös F1:n Grand Prix’n.

1962: Maailmanlaajuista valmistusta
TT-moottoripyörän menestyessä avaamme ensimmäisen ulkomaisen tuotantolaitoksen Belgian Aalstissa vastataksemme moottoripyöriemme kasvavaan kysyntään. Olemme valmistaneet ajoneuvoja Euroopassa kauemmin kuin luulisi.

1963: Kahdesta pyörästä neljään
Honda aloittaa henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen myynnin. Sitkeä pienoiskuorma-auto T360 on ihailtu. Näppärä urheiluauto S500 ihastuttaa.



 
 
 

Honda RA271 oli ensimmäinen F1-automme. Sillä oli 1,5 litran V12-moottori, joka tuotti yli 220 hevosvoiman tehoa: se on ainut kappale, joka on nyt näytteillä Honda Collection Hallissa Motegin piirissä Tokion lähellä.

1964: Hondan kunnianhimo kilpa-ajossa
Vain vuoden kuluttua autonvalmistajaksi tulemisesta Honda tekee rohkean askelen: lähtee kilpa-autoilun areenalle. Päätös tehdä oma alusta ja moottori palkitaan pian, ja vuonna 1965 Richie Ginther tuo meille Meksikosta ensimmäisen voiton.

 

1967: Pikkuisen Hondan ihme
Niin söpö, niin fiksu. Kaupunkiauto N360, jolla on komean kierrosluvun tuottava ilmajäähdytteinen moottori, aloittaa Hondan henkilöautojen menestystarinan.

 

KIIREINEN VUOSIKYMMEN

1970-luku.

1972: Oikea auto oikeaan aikaan
Kompakti etuvetoinen Civic on täydellinen auto 1970-lukua varten. 10 sukupolvea ja 24 miljoonaa myytyä kappaletta myöhemmin se pysyy yhtä asianmukaisena ja suosittuna.

1973: Hondan perustajat siirtyvät eläkkeelle
Hondan perustajat Soichiro Honda ja Takeo Fujisawa siirtyvät 25 vuoden johtajuuden jälkeen eläkkeelle ja alkavat hoitaa yhtiön hallituksessa neuvonantajatehtäviä. Soichiro pysyi yrityksensä uteliaana tarkkailijana poismenoonsa asti vuonna 1991.

1975: Älä tupruta
Päästimme Pohjois-Amerikan markkinoille hämmästyttävän CVCC-moottorin. Sen palamistahti on niin tehokas, että se ylittää tiukat uudet ilmanpuhtauden määräykset pakokaasujen katalysaattoria tarvitsematta. Se on sensaatio.

 

 
 
 

Hondan ikoneja: ensimmäinen Civic. Olemme valmistaneet sitä vuodesta 1972: nykyään valmistamme sen 10. versiota. Olemme mallin markkinoille päästämisestä alkaen valmistaneet yli 24 miljoona Civicia!

Alkuperäinen Honda Accord oli ensimmäinen kolmiovinen keskikokoinen hatchback – Civic syntyi kaksiovisena sedanina.

1976: Aikuistuminen
Julkistetaan Hondan ensimmäinen keskikokoinen auto, Accord. Sitä tarjotaan alun perin neljäovisena sedanina ja kolmiovisena hatchbackina. Myöhemmin seurasi viisiovinen hatchback coupéversion kanssa, jota kutsumme Preludeksi.

1979: Siltoja rakentamassa
Honda aloittaa hedelmällisen 15 vuoden kumppanuuden BL:n kanssa jakaakseen teknologiaa, kehittääkseen yhdessä ja rakentaakseen autoja Euroopassa. Sitä seurasivat muut yhteistyöhankkeet, vaikka olemmekin erittäin ylpeitä riippumattomasta hengestämme ja kompromissittomasta alkuperäisestä ajattelustamme.

 

 

HUIPPU- TEKNIIKAN VUOSIKYMMEN

1980-luku.

1981: Kartalla
Tiesitkö, että maailman ensimmäisen karttapohjaisen autonavigointijärjestelmän kehitti Honda? Honda Electro Gyrocatoria tarjotaan Japanin markkinoiden Accordeilla yli vuosikymmen ennen GPS-paikannusjärjestelmien käyttöönottoa.

1982: Elämää Amerikassa
Honda aloitti moottoripyörien valmistuksen Yhdysvalloissa vuonna 1979. Vuonna 1982 siitä tuli ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettu japanilainen automerkki. Ohion tehtaan lisäksi tulivat myöhemmin Kanadan ja Meksikon Tehtaat.

1986: Legendaarinen
Julkaistaan ensimmäinen Hondan luksusauto – ja uusi merkki, Millä sitä Yhdysvalloissa myytiin: Acura. Se tekee Hondasta ensimmäisen japanilaisen autonvalmistajan, joka käynnisti erillisen premium-osaston.

 

1989: VAHVA VTEC

HONDA OSOITTAA, MITEN VOIDAAN TEHDÄ MOOTTORISTA VIELÄ TEHOKKAAMPI JA TALOUDELLISEMPI; KEKSIMÄLLÄ VTEC-JÄRJESTELMÄN.

Acura Legend Coupen vuosimalli 1988 käytti näppärää 24-venttiilistä 2,7-litran V6-moottoria. Se auttoi luomaan Yhdysvalloissa premium-luokan Acura-merkin.

1988: Hondan F1-mestariluokka
Koskaan ennen, eikä sen jälkeen, kukaan ole hallinnut F1-kautta kuin se. McLaren-Hondat voittavat 16 kilpailusta 15, tiimi voittaa tallimestaruuden, Ayrton Senna on vuoden 1988 F1-maailmanmestari ja hänen tiimitoverinsa on kakkonen. Mikseivät he voita kaikkia 16:ta? Eihän kukaan ole täydellinen…

IKONIEN VUOSIKYMMEN

1990-luku.

1992: Tehty Euroopassa
Euroopassa aloittaa toimintansa kaksi uutta Honda-tehdasta. Britannian Swindonin tehdas valmistaa Accordia ja Turkin Gebzen tehdas aloittaa Civicin valmistuksen. Nykyään Swindonista on tullut viisiovisen Civic-hatchbackin maailmanlaajuinen koti.

1995: Pyrkimys nelivetoon
Markkinoille päästetään ikoninen Honda: CR-V eli Compact Recreational Vehicle (kompakti vapaa-ajan ajoneuvo). Uraauurtava kompakti katumaasturi saavutti heti suosion, ja on nykyään maailman myydyin katumaasturi. Vuonna 1999 sitä seuraa Hondan pienempi HR-V eli High-Riding Vehicle (korkea ajoneuvo).

1998: Hyvää syntymäpäivää, Honda
Päätämme tehdä itsellemme syntymäpäivälahjan juhlistaaksemme ensimmäisen puolivuosisatamme täyttymistä. Mitä muuta se voisi olla kuin kaksipaikkainen urheiluauto? Suuren kierrosluvun tuottava S2000 nostaa S500:n alkuperäisen roadsterin hengen ajan tasalle.

 
 

1990: SUPERTÄHTI

MULLISTAVA NSX SAAPUU. HONDAN ENSIMMÄINEN SUPERAUTO HUOLESTUTTAA SUURITEHOISTEN AUTOJEN VALMISTAJIA.

Honda S2000: mikä 50-vuotislahja itsellesi!

1999: Vilkaisu tulevaisuuteen
Insinöörimme eivät keskity pelkästään menneisyyteen. Insight oli ensimmäinen bensiini-sähköhybridi, jolla oli uskomattoman pienet CO2-päästöt. Se oli ensimmäinen toisenlainen Honda: ensimmäinen hybridiauto, jota tarjottiin myytäväksi Euroopassa.

 

ROBOTTEJA JA KILPAILUA

2000-luku.

2000: ASIMO vilkuttaa
Ilmestyy ensimmäinen ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) -humanoidirobotti, josta tulee Hondan suurimpia kuuluisuuksia.

2001: R on kilpailuun
Euroopan markkinoille päästetään tehokas hot hatch eli kuuma viistoperä Civic Type R. Sen maine kasvaa nopeasti ja sana leviää. Sitä viedään myöhemmin entusiastisille asiakkaille kautta maailman. Sitä seuraa vielä kolme sulkupolvea, joista uusin paljastetaan vuonna 2017.

2002: Liittyminen Jazz-kerhoon
Markkinoille päästetään fiksu supermini Jazz. Keskellä sijaitsevalla polttoainesäiliöllä se tarjoaa yllättävän tilansäästön. Kekseliäät Magic Seat -takaistuimet ovat luovimpia esimerkkejä Hondan ”ihmisen maksimi, koneen minimi” -filosofiasta.

2003: Mai-nostettu Honda
Euroopassa esitetään Hondan Hammasratas-televisiomainosta. Siitä tulee maailman palkituimpia mainoselokuvia. Se esitteli uutta Accordia, jota tarjottiin Hondan ensimmäisellä itse kehittämällä dieselmoottorilla i-CTDi.

 
 

Urheilullisimmissa malleissa, Honda Type R -autoissa, on punainen Hondan H-logo.

2006: Hondan vetysankari
Hondan insinöörit ovat haaveksineet pitkään vetykäyttöisestä tulevaisuudesta, joka lupaa päästöjen ja lataustarpeen puuttumista. Vuosimallin 2006 FCX Clarity oli merkkipaalu: ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva vedyllä toimiva polttokennoauto.

 

 

NYKYISYYS

Honda jatkaa ennätysten rikkomista.

2014: Ajoa korkealla
Hondan moottoripyörien ja skootterien maailmanlaajuinen myynti on valtava: 300 miljoonaa kappaletta. Isot luvut jatkuvat: vain vuosi myöhemmin saavutamme moottoripyöräkilpailuissa 700. Grand Prix -voittomme.

2015: Honda lähtee lentoon
Soichiron perimmäinen unelma toteutuu: ensimmäinen sarjatuotannon HondaJet nousee taivaaseen. Kuuden matkustajan suihkukone, jonka lentomatka on yli 2200 km ja huippunopeus 782 km/h, on kaikkien aikojen nopein Honda.

2016: Autoilun virstanpylväs
Hondan autotuotanto yltää 100 miljoonaan. Oliko Soichiro koskaan unelmoinut, että hänen nimikkoautojaan valmistetaan niin paljon?


 
 

Uusin Civic Type R on kuuluisan Nürburgringin kuningas ennätyksellisellä 7 minuutin ja 43,8 sekunnin kierrosajalla.

2017: Pitkälle kehittynyt ja urheilullinen
Honda paljastaa uuden NSX:n, huipputekniikkaa hyödyntävän urheiluauton, joka on aikaansa edellä, kuten alkuperäinen mallikin oli. Se on V6-bensiinimoottorilla ja kolmella sähkömoottorilla varustettu hybridi ja superauto. Muutaman kuukauden kuluttua NSX:n joukkoon liittyy uusi Civic Type R: se on niin nopea ja Hillitsemätön, että se asettaa uuden kierrosaikavertailukohteen haastavalla Nürburgring Nordschleife -radalla Saksassa.

2018: 70 vuotta unelmien voimaa
Honda täyttää 70. Se on ollut tähän asti melkoinen tarina. Minne seuraavat seitsemän vuosikymmentä meitä vie?