HONDAN MAAILMA

HONDAN PERINTÖ

Ylpeytemme Civicistä: Julkaisimme Civicin 1970-luvulla. 10 sukupolvea myöhemmin 2000 ihmistä päivässä ostaa uuden.

 
 
 
 
 

Scroll

Nämä autot ovat tehneet meistä sellaisia kuin olemme.

”Yritystä ei määrittele selvimmin sen henkilökunta tai historia, vaan sen tuotteet.” Soichiro Honda

NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ

1960-luku.

Tiesitkö, että ensimmäinen automme, T360, oli kuorma-auto? Toinen automme S500, oli kuitenkin jännäri: pieni, kaksipaikkainen roadster, joka otti kierroksia uskomattomat 9 500 kierrosta minuutissa ja 129 km/h huippunopeus; se oli S360-konseptiauton maantieversio. Erillisjousituksesta kahdella nokka-akselilla varustettuun moottoriin se oli pidemmälle kehittynyt kuin tunnustetut kilpailijat.

Honda-ilmiö
Alussa myynti oli vähäistä, mutta Hondan autot tulivat tunnetuiksi – ja yli 100 000 T360:n myynnin jälkeen saapui todellinen Hondan henkilöautojen läpimurto: N360. Minikokoinen mutta maksimaalisen viehättävä Honda oli pieni ihme, joka tasoitti tietä 1970-luvun tähdellemme, Civicille…

T360

1960-LUVULLA KAIKKEIN ENSIMMÄINEN AUTOMME OLI KUORMA-AUTO. SE OLI SUURI MENESTYS, JOTA MYYTIIN YLI 100 000 KAPPALETTA.

Kaunis urheiluauto Honda S500 oli puristin unelma, joka teki meistä heti tunnettuja.

VOIMAKAS TRIO

1970-luku

1970-luku rokkasi. Ja Honda rokkasi 1970-luvulla. Julkaisimme kaikkien aikojen tunnetuimman automme, Civicin, loistavan mestariteoksen, joka valtasi maailman hurjalla suosiolla. Etenkään Amerikka ei saanut siitä kyllikseen, koska se osoitti, että kotimaiset kilpailijat olivat raskaita bensanjanoisia dinosauruksia.

Myyntimenestys
Neljäkymmentä vuotta myöhemmin on myyty yli 24 miljoonaa Civiciä, ja Hondan sankarin ostaa vuosittain 700 000 ihmistä. Civicin menestys 1970-luvulla johti kysyntään isommalle Hondalle, ja me tyydytimme sen Accordilla. Julkaisimme jopa tyylikkään 2+2 coupén nimeltä Prelude. Tämäkin Rokkasi. Olimme kuitenkin vasta alussa…

 

 
 

Alkuperäinen Civic otettiin loistavasti vastaan, ja se oli oikea auto juuri oikeaan aikaan.

Civiciä seurasi pian Accord, toinen juuri oikeaan aikaan tullut Honda, jota valmistetaan edelleen.

ISOA KAHDEKSANKYMMENTÄLUVULLA

1980-luku.

Se oli ison tukan, isojen olkapäiden ja isojen kierroslukujen aikaa. Meidän hurjimuksemme Honda CRX 1.6i-16 oli pikkuruinen sensaatio, joka esitteli maailmalle VTEC-moottorirakenteen ihmeen. Nykyään se on moderni klassikko. Jatkoimme myös innovaatiota. Honda Civic Shuttle oli maailman ensimmäisiä tila-autoja ja ihmisten kuljettamisen mestari.

Legenda on syntynyt
Julkaisimme ylellisen uuden lippulaivamallin nimeltä Legend ja Yhdysvalloissa uuden luksusmerkin sen myyntiä varten: Acura, maailman ensimmäinen japanilainen premium-automerkki. Suunnittelimme myös Hondan Eurooppaa varten, Concerto-nimisen hatchback-sarjan. Se oli niin suosittu, että teimme pian päätöksen valmistaa sitä täällä.

 

VTEC-TEKNIIKKAA

1980-LUVULLA KÄYTETTIIN MAANTIEAUTOSSA ENSIMMÄISEN KERRAN MUUTTUVAA VENTTIILIENAJOITUS- JÄRJESTELMÄ.

Concerto oli Honda Eurooppaa varten ja muodosti tärkeän osan suhteessamme BL:n kanssa.

NUO YHDEKSÄN- KYMMENTÄ- LUVUN IKONIT

1990-luku.

Olimme unelmoineet vuosikausia tehokkaan superauton rakentamisesta. Vuosikymmenen vaihduttua tämä unelma toteutui: Ayrton Senna oli hyväksynyt uskomattoman NSX:n, ja se oli riittävän hyvä saamaan eurooppalaiset kilpailijat takaisin piirustuslaudan ääreen. Pidimme kuitenkin yhä jalat maassa ennakoiden siirtymisen katumaastureihin fiksun ja kompaktin CR-V:n päästämisellä markkinoille. Nykyään se on maailman myydyimpiä katumaastureita.

Type R:n synty
Päästimme 1990-luvulla markkinoille tehokkaan R-sarjan – R tarkoittaa kilpailua (racing) – ja sellaiset katukilpa-autot kuin Civic Type R ja Accord Type R liitettiin myöhemmin, vuonna 1999, Honda S2000 -roadsteriin. Se oli oma 50-vuotislahjamme, joka sai alkuperäisen S500:n ajan tasalle.

Honda NSX oli ensimmäinen superautomme ja muutti ainiaaksi koko tehoajoneuvojen sektorin.

Nykyinen Honda Civic Type R kerskailee edelleen punaisella Hondan H-logolla, joka luonnehtii selvästi sen kilpailu-DNA:ta.

HONDA LISÄÄ TILAA

2000-luku.

Hondan historia mullistavana pienten autojen valmistajana ulottuu takaisin 1960-luvulle. Vuonna 2002 todistimme, että luovuus oli elossa ja voi hyvin. Jazz oli supermini, jossa oli yhtä paljon tilaa kuin perheautossa. Laitoimme polttoainetankin etuistuinten alle, jotta takana olisi enemmän tilaa. Sitten hyödynsimme tämän tilan täydellisesti keksimällä Magic Seat -istuimen, joka taittuu eteen, nousee ylös ja laskeutuu alas. Istuimet eivät olleet koskaan olleet yhtä käytännöllisiä. Kuljettajille, jotka kaipasivat tilaa, mutta eivät halunneet tinkiä tehosta, tarjosimme Honda Streamin – yhdistelmän urheilullisen coupén tyylikkyydestä ja tila-auton monikäyttöisyydestä.

Enemmän tilaa
Ja koska emme koskaan lopeta unelmointia, suunnittelimme Honda FR-V -tila-auton: koska kuusi istuinta on parempi kuin viisi, sen fiksu sisustus ei tehnyt kompromissia matkustaja- ja tavaratilan koon välillä. Sitä vastoin Honda Insightissa oli vain kaksi istuinta, mutta se ei haitannut ketään. Se oli ensimmäinen Euroopassa myyty hybridi ja aikaansa edellä oleva auto.

 
 

Kuka sanoo, että pienten autojen tulee olla pieniä sisältäkin? Tilavan Jazzin taittoistuimet olivat niin fiksuja, että niiden nimeksi tuli Magic Seats.

Super-superminimme saapui ja hämmästytti jokaista harhaanjohtavan tilavalla sisätilallaan.

UUDELLEEN SYNTYNEITÄ URANUURTAJIA JA TOSIELÄMÄN SANKAREITA

Vuodesta 2010 nykyaikaan.

Olimme varhaisia pienien katumaasturien valmistajia. Kenties liian varhaisia. Vuoden 1999 HR-V oli suosittu, joten korvasimme sen uudella mallilla vasta kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kun elvytimme vuonna 2015 tämän nimen, markkinat olivat valmiina, ja nykyisestä HR-V:stä on tullut maailman myydyimpiä pieniä katumaastureita.

Supernopea
Keksimme uudelleen myös NSX-superauton modernin ajan tarpeisiin hybridinä mestariteoksena. Nykyinen tosielämän sankarimme on Civic Type R, 320 hevosvoiman urheiluauto ja hot hatchien kuningas. Perustajallamme Soichirolla olikin tapana sanoa, että ”meillä on oikeus hulluihin ideoihin”.


Ensimmäisen sukupolven HR-V nimettiin ilokoneeksi (The Joy Machine).

Myös uusin NSX on käänteentekevä, kuten alkuperäinen mallikin oli. Sen teho on huikea, mutta se voi kulkea pelkällä sähkövoimallakin.