HONDAN MAAILMA

UNELMIEN VOIMAA

Perustajamme, Soichiro Honda, unelmoi aina tulevaisuudesta. Yleensä luodessaan sitä. Unelma alkoi, kun Soichiro näki ensi kerran auton. Hän omisti elämänsä tämän unelman toteuttamiseen.

 
 
 
 
 

Scroll

Unelmaa rakentamassa

Soichiro Honda oli käytännön luova ihminen. ”Ajattelen parhaiten, kun kädessäni on kiintoavain.”

KAKSI PYÖRÄÄ HYVÄ

Ensimmäinen Hondan alkuperäistuote.

Soichiro Honda oppi ammattinsa valmistamalla komponentteja. Hän oppi nopeasti ja hänen yrityksensä menestyi, mutta se tuhoutui toisessa maailmansodassa, joten hänen oli aloitettava uudelleen. Tuolloin hän unelmoi suuria. Hän suunnitteli Hondan ensimmäisen kokonaisen ajoneuvon, Type A -moottoripyörän.

Perustui polkupyörään
Sen moottori oli muunnettu erään sotilasradion generaattorista. Siitä tuli hetkessä myyntimenestys. Kun generaattoreita ei ollut enää saatavilla, Soichiro keksi oman moottorinsa. Vuonna 1948 Honda Motor Co. Ltd oli syntynyt. Unelma oli toteutumassa.


 

KANSAN VOIMAA

Ensimmäinen Honda-merkkinen auto.

1960-luvulla Honda oli maailman suurin moottoripyörävalmistaja. Asiakkaat kaipasivat nyt enemmän. Soichiro vastasi vuonna 1962 kauniin urheiluauton prototyypillä. Sitä alettiin valmistaa seuraavana vuonna S500-mallisena.

Eteenpäin ajaen
Kahden vuoden päästä tarvittiin uusi tehdas, jotta voitiin pysyä kysynnän tasalla. Soichiron unelma kukoisti ja kuusikymmentäluku svengaili.

 
 

AMERIKKA- LAINEN UNELMA

Hondan rakentaminen ja myynti maailmanlaajuisesti.

Vuonna 1959 Honda aloitti ensimmäisen kerran myynnin ulkomaille perustamalla tukikohdan Los Angelesiin. Japanilainen uusi tulokas oli nyt vientiyritys. Amerikkalainen Honda menestyi pian klassisen 1960-luvun mainontakampanjan ”You meet the nicest people on a Honda” (Hondalla kohtaat hauskinta väkeä) innoittamana. (Se on totta...)

Siirtyminen Eurooppaan
Vuonna 1962 Honda ilmoitti suunnittelevansa ensimmäisen tehtaansa Japanin ulkopuolelle, Belgian Aalstiin. Se avattiin seuraavana vuonna, ja avajaisiin lensi paikalle itse Soichiro Honda. Vaikka Honda Motor Co. Ltd. oli vasta 15-vuotias, se harjoitti liiketoimintaansa maailmanlaajuisesti.

 
 

Amerikkalainen Honda Motor Co. Inc. oli alun perin perustettu myymään Honda Super Cubia. Pian kävi kuitenkin ilmi, että Yhdysvallat on pikemmin auto- kuin moottoripyörämaa.

Honda Civic oli ketterä säästöauto, joka valtasi Amerikan väkirynnäköllä. Yhdysvaltain uudet päästörajoitukset huomioiden se oli suuri menestys verrattuna aikansa bensajuoppoihin.

Mieleenpainuva iskulauseemme auttoi vauhdittamaan ikonisen Honda Super Cubin myyntiä.

UNELMAT ON TEHTY SIITÄ

NSX: Hondan superauto.

1980-luvulla Honda oli maailmanlaajuisesti tunnettu nimi. Se asetti itselleen vastaavat tavoitteet ja päätti tehdä superauton ilman superauton haittapuolia. ”Jokaisen kehitysinsinöörin unelma on luoda urheiluauto”, sanoi hankevastaava Shigeru Uehara.

Kilpailupanos
Hanke eteni läpi 1980-luvun ”New Sportscar-eXperimental” eli NSX -nimisenä. Hankkeeseen panosti kilpa-ajon maailmanmestari Ayrton Senna, ja kun se vuonna 1989 julkistettiin, arvostelijat olivat hämmästyneitä. Hondan unelmien superauto tuotti kilpailijoilleen unettomia öitä.


 
 
 

Kiistaton NSX; superauto kaikin puolin.

Lujuutta ja keveyttä: F-16-suihkukoneen muotoilusta virikkeitä saaneella alkuperäisellä NSX:llä oli maailman ensimmäinen kokonaan alumiininen, osittain itsekantava kori.