HONDAN MAAILMA

HONDAN KILPA-AJOTÄHDET

Kirkkaimmin palava tuli on voitontahto, mutta ratkaisevaa on valmistautumisen ja oppimisen tahto.

 

Scroll

Täydellistä omistautumista

”Jos Honda ei kilpaile, Hondaa ei olekaan” – Soichiro Honda

LINJOJEN OPETTELUA

Honda kilpailee Kärjessä.

Soichiro Honda piti kilpa-ajoista. 1930-luvulla hän osallistui kilpailuihin veljensä kanssa kotona muunnetulla Fordilla. Pian Honda-yrityksen perustamisen jälkeen, vuonna 1949, hän tarttui moottoripyöräilyyn, jossa poimimme nopeasti joukon kuuluisia voittoja. Soichiro ei rajoittunut tähän: hän halusi tulla mestariksi autolla, jonka moottori ja alusta olisivat hänen valmistamiaan. Ensimmäiset askeleet kohti tämän unelman toteutumista hän otti vuonna 1964 – heti moottoriurheilun ylimmässä divisioonassa, F1:ssä.

Hondasta tulee F1-voittaja
Honda RA271 esiintyi ensimmäisen kerran vuoden 1964 Saksan Grand Prix -osakilpailussa ja tuli jokaisella ajolla yhä kilpailukykyisemmäksi. Kausi 1965 näytti tuottavan enemmän ala- kuin ylämäkeä, kunnes Richie Ginther, joka ajoi RA272-mallilla, saavutti Meksikossa ensimmäisen voittomme. Vajaan vuoden kuluttua tiimin ensiesiintymisestä Soichiro oli toteuttanut unelmansa.

 

 

KÄYTÄNTÖÄ

SOICHIRO EI HALUNNUT KOSKAAN ISTUA JA KATSOA SIVUSTA: HÄN HALUSI NÄHDÄ JA TUNTEA UNELMIAAN TOTEUTUMASSA

Hondan insinöörit tekivät kovaa työtä tullakseen 1960-luvulla huipputason F1-voittajiksi.

Mestarin ajoa
Maailmanmestari John Surtees ajoi Honda-tiimin edustajana vuonna 1967 ja ansaitsi Italian Grand Prix -osakilpailussa mieleenpainuvan voiton – voittaen uudella RA300:lla ensimmäisen kilpailunsa. Tiimi luopui moottoriurheilusta kauden 1968 jälkeen keskittääkseen voimavaransa uusien maantieautojen kehittelyyn, kun hän oli ikuistanut nimensä moottoriurheilun kunniagalleriaan.

 

FORMULAA LÖYTÄMÄSSÄ

Kulta-aikamme.

15 vuoden poissaolon jälkeen palasimme vuonna 1983 F1-sarjaan moottorien toimittajana. Tuon kauden loppukilpailussa Keke Rosbergin Williams Honda sijoittui viidenneksi, ja vuoden päästä hän voitti ensimmäisen turboaikakauden kilpailumme. Voitimme ensimmäisen F1-maailmanmestaritittelin Nelson Piquet’lla Williamsin ratissa vuonna 1987. Toimitimme tuolloin moottoreita myös Team Lotusille, jonka kuljettajaksi oli nousemassa Ayrton Senna – tuon vuoden Britannian Grand Prix -osakilpailussa Hondan moottoreilla varustetut autot sijoittuvat ensimmäiseksi, toiseksi, kolmanneksi ja neljänneksi!

Honda vallitsee F1-sarjassa
Vuonna 1988 aloitimme suhteen McLarenin kanssa ja voitimme 16 kilpailusta 15 voittaen tittelin Ayrton Sennalla. Alain Prost voitti mestaruuskilpailut McLaren Hondalla vuonna 1989, sitten Ayrton toi moottoreillemme seuraavat voitot vuosina 1990 ja 1991. Olimme lähes voittamattomia.

 

Tuolloinen hallitseva F1-maailmanmestari Nelson Piquet ajoi kaudella 1988 Hondan moottorilla varustettua Lotus 100T -autoa.

HONDAN VIHREÄÄ KILPAILUA

Maailmanunelmointia.

Gerhard Bergerin voitto McLaren-Hondalle vuoden 1992 Australian GP:ssä, vuoden viimeisessä kilpailussa, toi meidät lähelle toista F1-kautta. Pysyimme tasaista tahtia mukana seuraavilla kausilla kumppanimme, Mugen Motorsportsin kanssa.

Takaisen kärkeen
Kun alkoi näkyä uusi vuosisata, harkitsimme paluuta omalla autollamme, ennen kuin valitsimme moottorien toimittamisen BAR-tiimille vuodesta 2000 alkaen. Olimme kaudella 2004 kakkossijalla, ja vuonna 2006 tiimi, joka käytti nyt nimeä Honda F1 Racing, voitti Unkarin Hungarian Grand Prix -osakilpailun. Se oli myös Jenson Buttonin ensimmäinen voitto Formula 1:ssä.

 

Vuonna 2007 alkoi Earth Dreams -niminen moottoriohjelmamme. Tulokset olivat puutteellisia, mutta menestyimme Ross Brawnin innokkaan johtajuuden ansiosta, kunnes maailmantalous romahti ja vetäydyimme F1:sta ja keskityimme päätoimintaamme.

Button on F1-mestari
Ross Brawn ja tiimin johtaja Nick Fry hankkivat Brackleyssä toimivan tiimin ja suorittivat Hondan tietyllä avulla ajoissa loppuun uuden auton kehittelyn aloittaakseen kilpailukauden 2009. Uudelleen nimetty Brawn GP -tiimi säilytti Jenson Buttonin palvelut ja yhdessä he voittivat: eivät pelkästään kuusi kilpailua seitsemästä, vaan myös parhaan kuljettajan ja tallin tittelin.

 

Kunniataulu

Nopea katsastus meidän ansaitsemista kisavoitoista ja onnistumisista kuljettajien ja valmistajien mestaruustaistoissa.

1. aikakausi
1964-1968
2 osakilpailuvoittoa
Product description

Richie GINTHER (Yhdysvallat) 1 
John SURTEES (Yhdistynyt Kuningaskunta) 1

2. aikakausi
1983-1992
69 osakilpailuvoittoa
Product description

Keke ROSBERG (Suomi) 3 
Nigel MANSELL (Yhdistynyt Kuningaskunta) 13 
Nelson PIQUET (Brasilia) 7 
Ayrton SENNA (Brasilia) 32 
Alain PROST (Ranska) 11 
Gerhard BERGER (Itävalta) 3

3. aikakausi
2000-2008
1 osakilpailuvoitto
Product description

Jenson BUTTON (Yhdistynyt Kuningaskunta) 1

Kuljettajamestaruus - 5 peräkkäistä vuotta Product description

1987 Nelson PIQUET (Brasilia)
1988 Ayrton SENNA (Brasilia)
1989 Alain PROST (Ranska) 
1990 Ayrton SENNA (Brasilia)
1991 Ayrton SENNA (Brasilia)

Valmistajien mestaruus - 6 peräkkäistä vuotta Product description

1986 Williams Honda (FW11) 
1987 Williams Honda (FW11B)
1988 McLaren Honda (MP4/4)
1989 McLaren Honda (MP4/5)
1990 McLaren Honda (MP4/5B)
1991 McLaren Honda (MP4/6)

SINNE, MINNE KUULUMME

Koska Kilpailu parantaa rotua.

Honda ei voi pysyä pitkään moottoriurheilun ulkopuolella. Nauttien kyvystä oppia huipputeknisen hybridi-F1:n aikakaudesta liityimme vuonna 2015 uudelleen F1-verkkoon, ja taas alustan antoi meille McLaren-tiimi.

Haaste hyväksytty
Se oli tulikastetta. Soichiro Honda sanoi menestyksen olevan 99-prosenttisesti epäonnistumisia, ja olemmekin viime vuosina kokeneet enemmän haasteita kuin mikä olisi kohtuullista. Kuitenkin moottorimme nopeutuu, ja ryhdyttyämme vuonna 2018 yhteistyöhön kunnianhimoisen Toro Rosso -tiimin kanssa toivomme, että etenemme kilpailussa.

 

 

Tänä vuonna, alun perin kolmivuotiseksi suunnitellun Toro Rosso -kumppanuutemme ensimmäisenä vuonna, STR13-nimistä kilpa-autoa kuljettavat Brendon Hartley ja Pierre Gasly. Varhaiset kokeet ovat osoittautuneet jo myönteisiksi, ja tiimi on päättänyt edetä nopeasti vuonna 2018 tämän massasta erottuvan, katseita vangitsevan auton kehittelyssä.

Tänä vuonna kilpailemme Toro Rosso -tiimillä. ”On suuri etu tehdä yhteistyötä sellaisen suuren yrityksen kanssa kuin Honda”, kertoi tiimin johtaja Franz Tost.

MAALIVIIVA EI OLE KOSKAAN LOPPU

Kilparadalta maantielle.

Sanotaan, että Kilpailu parantaa rotua. Se parantaa varmasti Hondaa. Kaikki, mitä olemme oppineet moottoriurheilusta, on aina siirtynyt maantieautoihimme. Kilparata on autojemme koelaboratorio.