HONDAN MAAILMA

KUUSI VUOSIKYMMENTÄ EUROOPASSA

Ensimmäinen Japanin ulkopuolinen tehdas rakennettiin Eurooppaan, mikä oli valtava askel tuohon aikaan. Moottoripyörien valmistus käynnistyi Aalstissa toukokuussa 1963. Super Cub 100 oli ensimmäinen moottoripyörä, joka jätti taakseen tuotantolinjan.

 

Scroll

Tähtäimenä olla paras

Koska Soichiro unelmoi olevansa numero 1.

VARHAINEN ALKU

KUINKA ULKOMAISISTA TOIMINNOISTA TULI UNELMIEN VETURI

Hondan ensimmäiset ulkomaiset toiminnot sijoittuivat Pohjois-Amerikkaan, mutta Eurooppa seurasi pian perässä. Aloimme tutkia, miten voisimme kasvaa Euroopassa. Sen jälkeen perustimme toimipaikan Belgiaan, josta tuli pyrkimystemme keskus.

YLISTETTY BALLADE

Honda of the UK Manufacturing.

Mukanaolomme eurooppalaisessa autonvalmistuksessa alkoi yhteistyöstä BL:n kanssa. Aikanaan 1970-luvun lopulla he etsivät yhteistyökumppania, jonka kanssa voisi kehittää korkealuokkaisen pienen perheauton.

Välitön suosio
Suostuimme nopeasti siihen, että he voisivat valmistaa lisenssillä uutta Balladea, joka oltiin juuri esittelemässä Japanissa. Kun mallin myynti alkoi EU:ssa vuonna 1981, se nimettiin uudelleen Triumph Acclaimiksi ja auto saavutti heti suuren suosion.

Rakensimme kodin Eurooppaan
Tuosta alkuperäisestä lisenssisopimuksesta kasvoi 15 vuotta kestänyt kumppanuus, jonka aikana nähtiin yhteistyömalleja, kuten vuoden 1986 Legend ja vuoden 1993 Accord, minkä lisäksi jaettiin tekniikkaa. Vuonna 1985 valitsimme 150 hehtaarin kokoisen alueen Swindonissa, Iso-Britanniassa paikaksi ensimmäiselle autotehtaallemme Euroopassa, joka sai nimekseen Honda of the UK Manufacturing (HUM). 

 

Teknikkomme ovat omistautuneet kiinnittämään huomion yksityiskohtiin ja laatuun, mitään ei päästetä sormien välistä.

Honda of the UK Manufacturing, Swindonissa on viisiovisten Civicien ja Civic Type R:ien synnyinsija.

Moottorituotanto käynnistyi vuonna 1989 ja ensimmäinen meidän valmistamamme eurooppalainen Honda oli Accord, joka tehtiin 1992. Eurooppalaisen Civicin tuotanto starttasi kaksi vuotta myöhemmin ja CR-V:n valmistus Euroopassa pääsi vauhtiin vuonna 2000. 

 

MILJOONAT EUROOPPALAISET

Honda kasvaa Euroopassa.

Hondan kasvu Euroopassa toi mukanaan sen, että Iso-Britanniassa valmistettuja CR-V:itä alettiin viedä Pohjois-Amerikkaan ensimmäistä kertaa vuonna 2002. Markkinoiden vaatimusten myötä aloimme valmistaa täällä dieselmoottoreita vuonna 2005 ja vuonna 2007 juhlittiin miljoonannen Euroopassa tehdyn Civicin valmistumista.

Vuotta myöhemmin oli jälleen aika poksauttaa shampanjapullot auki, kun autojen valmistus Euroopassa ylitti kahden miljoonan kappaleen rajan. Kolmas miljoonas auto valmistui Swindonissa vuonna 2015. 

 

KUULUISA VIISIOVINEN

Hondan nykytilanne Euroopassa.

Nykyisin Swindonin tehtaamme menestyy erinomaisesti. Se on Civic Hatchbackin tuotannon maailmanlaajuinen keskus, josta sitä viedään 70 maahan ympäri maailmaa. Puolet vientiin lähtevistä autoista laivataan Yhdysvaltoihin. Vuodesta 1989 alkaen Swindonin tuotantolaitoksiin on investoitu yli kaksi ja puoli miljardia euroa, kaikki Hondan omia varoja.

Eurovisionäärit
Valmistuksen ja myynnin tukena meillä on Euroopassa kolme tutkimus- ja kehityskeskusta. Kaksi on autoille, Iso-Britanniassa ja Saksassa sekä yksi moottoripyörille Italiassa. 

 

Melkein ainutlaatuista Hondalle on se, että kaikki Civic Hatchbackit valmistetaan HUM:issa. Missä päin maailmaa näetkään uuden Civic Hatchbackin, se on tehty Euroopassa.