KILPAILEMISEN HISTORIA

AJOLINJAT LÖYTYVÄT

Honda aloitti autoilla kilpailemisen vuonna 1964 ja luonnollisesti suoraan Formula 1 -sarjassa. Se oli vaikea paikka aloittaa, mutta halusimme haastaa kaikista kovimman luokan. Todistimme jälleen, että tekemällä oppiminen on paras tie voittoihin.

OIKEAN YHTÄLÖN LÖYTÄMINEN

Kilpailukykyisen auton sydän on kilpailukykyinen moottori

Vuonna 1963 meillä oli yksi moottori - V12, R270E. Se rakennettiin alun perin Lotukselle, mutta helmikuussa 1964 Hondalle ilmoitettiin, että Brittititalli ei enää voinut käyttää Honda-moottoreita. Se oli ensimmäinen takaisku, mutta se ei ollut tarinan loppu. Olimme vasta alussa.

RA270 SYNTYY

Keskitimme kaiken energiamme oman RA270 kilpa-automme suunnitteluun. Saimme kilpa-legenda Jack Brabhamin testaamaan uutta autoamme Suzukan radalla.

Kun kilpakuljettaja Ronnie Bucknum palkattiin Formula 1 -kuljettajaksemme olimme vihdoin valmiita kilpailemaan Saksan Grand Prix kisassa heinäkuussa 1964.

"MENESTYS PERUSTUU 99 PROSETTIA EPÄONNISTUMISIIN"

Näin sanoi perustajamme Soichiro Honda - eikä sitä todellakaan voi paremmin kiteyttää

Formula 1 oli 60-luvun alussa meille kova koulu ja kärsimme onnettomuuksista, jarruhäiriöistä, ylikuumenemisesta ja rikki menneistä vaihdelaatikoista. Opimme näistä epäonnistumisista, paransimme, testasimme ja tutkimme yhä uudelleen, kunnes olimme valmiita kisaamaan uudelleen.  Esittelimme uuden RA272 -auton vuonna 1965.

ENSIMMÄINEN VOITTO

Meksikon Grand Prix 1965

Hondan kuljettajakaksikko - Richie Ginther ja Ronnie Bucknum - kehittivät autoa, ylittivät rajoja ja oppivat kokemuksistaan kantapään kautta. Kova työ palkittiin, sillä 24. elokuuta 1965 Meksikon Grand Prix -kisassa Richie Ginther starttasi kisaan eturivistä ja toi Hondalle ensimmäisen F1-voiton. 

KILPAILEMINEN KOUKUTTAA

Minkä sille mahtaa kun jää koukkuun.

John Surtees vuonna 1967. Ainoa mies maailmassa joka on voittanut maailmanmestaruudet sekä F1-autolla että moottoripyörällä

Jatkoimme seuraavien vuosien aikana kovaa työtämme ja voitimme uudestaan vuonna 1967. Sitten pidimme hengähdystauon. Kun palasimme 1980-luvulla, voitimme valmistajien mestaruuden vuonna 1986 yhdessä Williams -tallin kanssa. McLaren -tallin kanssa teimme uuden ennätyksen vuonna 1988 - huikeat 11 peräkkäisestä voittoa. Menestyksemme jatkui, kunnes vetäytyimme vuonna 1992. Mutta koska kilpaileminen on veressämme oli vaikeaa pysyä poissa, varsinkin kun opimme siitä niin paljon. Palasimme vuonna 2000, tällä kertaa tarjoamalla moottoreita ja tehtaan tukea BAR ja Jordan -talleille vuoteen 2006 saakka. Insinööreillämme ja teknikoillamme oli etuoikeus työskennellä maailman parhaiden kilpakuljettajien kanssa kuten Surtees, Laffite, Mansell, Prost, Piquet ja Senna.

MAALIVIIVA EI TARKOITA KISAN LOPPUA

Miksi emme olleet tarpeeksi nopeita? Miten voimme olla vielä tehokkaampia? Mitä voimme parantaa?

Jos häviämme, tutkimme miksi näin kävi - ja teemme samoin, kun voitamme. Käytämme tätä osaamista autojen tekniikan ja laadun parantamiseen. Se on velvollisuutemme. Siksi lähdimme aikanaan mukaan F1-sarjaan. Ja siksi olemme edelleenkin mukana.

 

TAKAISIN SIELLÄ MINNE KUULUMME

Koska kilpailu nopeuttaa kehitystä.

Honda ei voi pysyä pitkään poissa kilparadoilta. Koska uskoimme mahdollisuuteen oppia uuden ajan F1-autojen hybriditekniikasta, palasimme sarjaan vuonna 2015. Kumppaninamme oli jälleen kerran McLaren, joka tarjosi auton rakenteen. 

Haaste vastaanotettu
Menestys oli vaihtelevaa. Soichiro Honda sanoi 'menestys on 99 prosenttisesti epäonnistumista', jota olemme saaneet viime vuosina osaksemme enemmän kuin oikeudenmukaisen määrän. Mutta moottorimme kehittyy tehokkaammaksi ja yhdistämällä voimamme kunnianhimoisen Toro Rosso -tiimin kanssa kaudelle 2018, toivomme nousevamme eteenpäin lähtöruudukossa ja tulosluettelossa.

Brendon Hartley ja Pierre Gasly ajavat tänä vuonna STR13-autolla ensimmäisenä meidän kolmevuotisesta yhteistyösopimuksestamme Toro Rosson kanssa. Tiimi tekee päättäväisesti työtä nopean kehityksen eteen kauden 2018 aikana. 

 

 

Tänä vuonna kilpailemme Toro Rosso -tiimin kanssa. "Siitä on suuri hyöty, että saamme työskennellä Hondan kaltaisen suuren yhtiön kanssa," sanoi tiimin toiminnasta vastaava Franz Tost.